Ska du använda ‘tack’ och ‘snälla’ när du chattar med ChatGPT, Gemini och andra AI:er?

“Tack ChatGPT”, har du någonsin upplevt att du tackar eller hälsar på din artificiella intelligens? Jag erkänner att jag redan har gjort det, och en känsla av samhörighet har skapats. Nu när AI:n är här för att hjälpa oss i vardagen, uppstår frågan hur vi bör “behandla” dem. Bör vi vara artiga när vi begär forskning och använda fraser som “god morgon” och “tack för din hjälp” bland andra hövlighetsuttryck?

Ska du använda 'tack' och 'snälla' när du chattar med ChatGPT, Gemini och andra AI:er

Vi humaniserar maskiner och skapar band med AI:n eftersom de assisterar oss i olika situationer, men kan detta beteende – att hälsa, tacka och till och med skämta med dem – påverka svarens kvalitet? Vi kommer att utforska om det är en bra idé att visa goda manér när du interagerar med AI:er, eller om det är bättre att vara direkt och saklig utan några hövligheter.

Gud välsigne dig ChatGPT

När vi observerar människors relation till maskiner (i det här fallet AI), ser vi en stor variation. Vissa användare är så nöjda med svaren att de interagerar med fraser som “bra jobbat” Gemini, “tack ChatGPT” eller “ha en trevlig dag, Alexa”.

Andra går längre och visar en form av omsorg och tillgivenhet, som en användare som svarar Alexa med “Gud välsigne dig” för varje löst problem. Och just på grund av människors beteende mot maskiner har flera studier undersökt för- och nackdelar med att “socialisera” med dem.

I AI:ns era utförs ännu fler tester på detta, som att jämföra hur inmatning av artighetsfraser som “tack”, “snälla” och “god morgon” till ChatGPT, Gemini, Alexa och Claude påverkar svarstiden.

Det finns ingen enighet bland forskare. Vissa försvarar en artig och interaktiv hållning gentemot AI, medan andra hävdar att sådana interaktioner kan störa deras prestanda.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Här är en princip om uppfostran och vänlighet. Att följa detta råd kan även tillämpas på AI. Det menar åtminstone Kurtis Beavers, chef för Microsofts Copilot Design-team. I en artikel på Microsofts blogg påpekar han att användning av grundläggande artighetsuttryck faktiskt kan vara fördelaktigt. “Det är inte så att AI-chatboten känner tacksamhet när du säger ‘snälla’ och ‘tack’. Men det underlättar interaktionen med AI för att skapa samarbetsvilliga och respektfulla resultat”, förklarar Beavers.

Han påstår också att användning av artigt språk kan påverka tonen i svaren. Och förklaringen är att LLM (Large Language Model), även känd som generativ AI, tränas på mänskliga konversationer.

När du skriver ett e-postmeddelande och autofyllningen föreslår troliga nästa ord eller fraser, fungerar LLM på samma sätt och väljer en mening eller ett stycke som den antar kommer att intressera dig baserat på din inmatning.

När en användare verkar artig är det mer sannolikt att de får ett artigt svar tillbaka. Generativ AI återspeglar också professionalism, tydlighet och detaljnivå i de instruktioner du ger. “Det är en konversation och det är upp till användaren att sätta tonen. Om du använder ett provokativt eller oförskämt språk kommer du sannolikt att få ett mindre trevligt svar tillbaka”, varnar Beavers.

Du kan välja att följa experternas råd: börja dina uppmaningar med “snälla”, skriv om meddelandet på ett mer objektivt sätt; föreslå 10 titlar för en kokbok med lågt kolhydratinnehåll. Tacka också närdu får svar med “tack för hjälpen, ChatGPT”. Testa detta för att se om det förbättrar AI:s respons och prestanda.

Kan det skada AI att vara kort och kärnfull?

Enrique Dans, professor i innovation och teknologi vid IE Business School, har en annan syn än de som förespråkar vänlighet mellan människor och maskiner. Även om han inte motsätter sig denna typ av beteende, ger han en varning. Han betonar vikten av att vara medveten om att tekniken inte kan förstå eller värdera den tacksamhet som uttrycks.

Dans påminner om att varje interaktion med maskinen genererar ett komplext system för databehandling som resulterar i ett svar, och därför är det bättre ju tydligare och mer direkt interaktionen är.

“Att försöka behandla en algoritm artigt är att antropomorfisera den, och att antropomorfisera en algoritm är olämpligt. Maskiner behöver klarhet, måldefinition och införande av begränsningar. Uttryck som ‘snälla’ och ‘tack’ tillför onödig information och förbrukar beräkningsresurser i onödan”, säger forskaren.

Vi beslutade att göra ett test för att kontrollera ChatGPT:s prestanda när vi ställde en fråga med orden “snälla” och “tack” och en annan fråga rakt på sak, utan dessa termer.”

  • I det första fallet inledde jag min forskning med frågan: “Var snäll och föreslå tre hälsosamma alternativ till frukost.” Svaret kom inom några sekunder och inleddes med “Naturligtvis”, följt av “här är tre hälsosamma alternativ till frukost”. Därefter presenterades en lista över tre alternativ.
  • Efter det tackade jag för svaret med: “Tack för hjälpen”, och fick ett hjärtligt och mycket vänligt svar: “Du är välkommen! Om du behöver mer hjälp är jag här för dig. Ha en fantastisk frukost!”
  • I den andra sökningen var jag mer direkt och ställde frågan: “Tre menyalternativ för en hälsosam frukost.” Svaret kom också mycket snabbt, och det var svårt att se någon skillnad i hastighet. Men den här gången var svaret mer rakt på sak utan någon interaktion.
  • Resultatet var nästan detsamma i båda fallen. Svarstiden var mycket kort, nästan omedelbar. Kanske den andra förfrågan (den mer direkt ställda) gav något fler alternativ, men skillnaden var minimal.

Vid min granskning av videor på TikTok och YouTube, där jag observerade användares interaktion med AI, fann jag olika åsikter i kommentarerna. Vissa tyckte det var konstigt eller fel att prata artigt med artificiell intelligens, medan andra stödde beteendet och uttryckte att de kände sig mer bekväma med att vara artiga.

Det finns även människor som betraktar AI som en “vän”. I dessa fall, där ett etiskt och moraliskt dilemma kan uppstå, kan användaren lägga större vikt vid samtalets natur än vid själva forskningsresultatet.

Tiden kommer att visa hur människor hanterar sina relationer med AI. De som förespråkar vänlighet som en vanlig kommunikationsform menar att framtida generationer av artificiell intelligens kommer att kunna uppnå komplexitetsnivåer som kan likna någon form av medvetande eller känslor. Ett bra råd kan vara att praktisera vänlighet när man interagerar med människor, det är fortfarande tid för det.