15 förfrågningar till ChatGPT för sociala nätverk

ChatGPT kan vara en utmärkt allierad för dem som arbetar med sociala medier: förutom att skapa förslag på inlägg och bildtexter kan denna generativa AI-chatt vara användbar för att bättre förstå allmänheten och analysera prestandamätningar på varje socialt nätverk.

15 förfrågningar till ChatGPT för sociala nätverk

Dessa resultat kan uppnås med hjälp av mycket detaljerade uppmaningar fyllda med information om kontot som varje person behöver hantera. Ju större AI:ns repertoar av sammanhang, desto mer kan den erbjuda personliga och specifika resultat.

Exempel på ChatGPT-uppmaningar för sociala medier

Innan du inleder några konversationer, kom ihåg att det inte är idealiskt att skicka känslig information om individen eller företaget som används, eftersom denna information kan användas för AI-träning i framtiden – prioritera istället information som inte avslöjar dessa namn.

Här är några föreslagna uppmaningar:

Planering och analys

  1. Skapa ett publiceringsschema för Facebook och Instagram för januarimånad. Profilen handlar om [infoga information om varumärket] och inläggen bör behandla [infoga ämnesförslag];
  2. Lista de viktigaste nyckelorden som kan användas för att hantera en profil för [infoga profilinformation];
  3. Föreslå en serie hashtags som kan användas för att öka räckvidden för ett konto om [infoga mer kontoinformation] på Instagram;
  4. Skapa en persona för målgruppsanalys baserat på ett varumärke som [infoga varumärkesinformation];
  5. [Skicka prestationsstatistik för sociala medier i text] Sammanfatta de viktigaste punkterna i månadens statistik och ge tre förslag på hur du kan justera din planering nästa månad för att förbättra resultaten.

Skapande av innehåll

  1. Skapa inläggstexter för ditt Instagram-flöde om [infoga ämnen och kontoinformation];
  2. Skapa ett videomanus för TikTok om [infoga ämnet och vem varumärkesprofilen riktar sig till];
  3. Skapa ett inlägg om [infoga ämne] som är lämpligt för personer över 40;
  4. Skapa en bildtext om [infoga ämne] som syftar till att fånga uppmärksamheten hos Gen Z-följare;
  5. Skapa en biografi för din Facebook-sida med denna information: [infoga företagsmanifest eller varumärkesinformation];

Specifika sociala nätverk

  1. [Infoga stor text] omvandla denna text till ett inlägg på 280 tecken;
  2. [Infoga stor text] omvandla denna text till en Twitter-tråd;
  3. [Infoga ett företagsmanifest] omvandla denna text till en presentation för ett LinkedIn-inlägg;
  4. Skapa en Instagram-publiceringsstrategi som delar upp innehåll mellan Stories, inlägg i flödet och videor på Reels;
  5. Föreslå ämnesidéer för att skapa en Pinterest-tavla för ett [infoga företagsinformation]-företag.

Generellt sett är det viktigt att erbjuda information om profilen, målgruppen och de mest återkommande ämnena. Istället för att skicka en uppmaning med “skriv ett Instagram-inlägg om kosmetika”, prova något mer specifikt för situationen, som “skriv ett Instagram-inlägg om kosmetika från ett märke specialiserat på krämer, som riktar sig till klass A och B och säljer produkterna via e-handel”.

Ge ditt arbete den sista touchen

Kom ihåg att ChatGPT är en assistent, så att skapa AI bör inte vara slutresultatet. Det är viktigt att du gör justeringar så att innehållet passar profilen eller använder förslagen som mall för nya produktioner, så att alla texter känns autentiska.

Om du behöver fler AI-funktioner för ditt arbete, som en mer avancerad modell och anpassningsverktyg, är det värt att kolla in den betalda prenumerationen på ChatGPT Plus.