Brad Lightcap, operativ chef på OpenAI, reflekterade över ChatGPT:s utveckling från lanseringen till de senaste ledarskapsförändringarna i en nylig intervju. Företagets banbrytande språkmodell firade ett år sedan den introducerades för allmänheten.
Triumferna följdes dock av en stormig period, inklusive Altmans korta avgång och återkomst, avgångar och en förnyad styrelse med framstående figurer som Bret Taylor och Larry Summers. CNBC pratade med Lightcap efter OpenAI:s personliga Dev Day-event och igen efter dessa ledarskapsförändringar.
Innan ChatGPT släpptes i november 2022, diskuterade OpenAIs ledningsgrupp, inklusive VD Sam Altman, om verktyget skulle släppas. “Det var en debatt – folk var inte 100% säkra på att detta var rätt sak att göra eller något värt vår tid,” sa Lightcap.
Lightcap avslöjade att Altmans entusiasm för att “bara försöka” segrade, ett beslut som visade sig vara oerhört framgångsrikt. ChatGPT har blivit den snabbast växande konsumentappen i historien, med 100 miljoner aktiva användare per vecka och en adoptionsgrad på 92 % bland Fortune 500-företag.
“Vi trodde alltid att eftersom DALL-E var ett sådant visuellt medium skulle det vara höjdpunkten för nivån av konsumentintresse för dessa verktyg. Så när vi tittade på ChatGPT använde vi DALL-E som lite av ett riktmärke för hur framgång kan se ut, i termer av hur många människor som skulle använda detta, vilka som skulle vara intresserade, om detta skulle vara något som folk skulle prova ett tag och sedan bestämma sig för att det egentligen inte är ett verktyg, utan mer en leksak,” sa Brad Lightcap, operativ chef på OpenAI, till CNBC.
Efter att ha reflekterat över ChatGPT:s första år, delade Lightcap hur teamet initialt såg modellen som ett skifte bort från att fokusera på utvecklarverktyg. Mot alla odds överträffade ChatGPT prognoserna, med 92 % av Fortune 500-företagen som antog det i november 2023.
Lightcap insåg utmaningen att förutsäga verktygets affärspotential och betonade dess breda användbarhet som infiltrerar flera aspekter av användarnas liv.
“På den tiden fanns det inget sätt att veta allt det kunde vara användbart för. Och jag tror att det delvis är paradoxen med den här tekniken – den är så allmänt användbar och den penetrerar varje spricka i världen och i ditt liv som ett verktyg på platser där du inte visste att du behövde ett verktyg,” sa Brad Lightcap, operativ chef på OpenAI, till CNBC.
Han diskuterade också den överdrivna tron på att AI kan leverera omedelbar och betydande affärsförändring, i kontrast till den underskattade aspekten av individuell egenmakt genom AI-system.
“Vi pratar med många företag som kommer till oss och som vill tilldela oss vad de har velat göra under lång tid,” förklarade han. “Och det finns nästan aldrig ett enkelt svar – det finns aldrig en enda sak du kan göra med AI som helt kommer att lösa det här problemet.”
Andra ämnen
- Intervjun undersökte också den potentiella mättnaden av AI-tillämpningar för konsumenter, där Lightcap betonade vikten av en experimentfas och höga frekvenser av försök och misstag för teknikens utveckling.
- Han funderade: “Det är väldigt svårt att få tekniken rätt från dag ett.”
- Lightcap tog upp frågor om utvecklingen av OpenAI:s ramverk, betonade dess uppdragscentrerade tillvägagångssätt och stödde Microsoft-partnerskap.
- Intervjun avslutades med att Lightcap uttryckte optimism angående framtida versioner av GPT, föreställde sig förbättrade resonemangsförmåga och ett fortsatt fokus på säkerhet.
- Trots de senaste ledarskapsbytena förmedlade Lightcap en fokuserad och uppskattande stämning inom företaget och betonade: “Jag känner en enorm tacksamhet till vårt team och en djup uppskattning för våra kunder och partners.”