Sedan lanseringen av ChatGPT förra året har många elever börjat använda chatbotar för att genomföra skrivuppgifter och skolaktiviteter.
Även om de hjälper elever att sammanfatta långa texter och förstå mer komplexa innehåll, orsakar användningen av dessa verktyg oro bland lärare och myndigheter världen över.
I september publicerade UNESCO en rapport med globala riktlinjer för användning av AI inom utbildning och forskning. Dokumentet rekommenderar att tekniken används av elever från 13 år och uppåt, och att lärare utbildar sig om AI.
Användning av AI väcker även oro för plagiat. I USA har till exempel offentliga skolor förbjudit ChatGPT på skoldatorer och Wi-Fi-nätverk.
Men trots den utbredda oron över elevers användning av AI, kan denna oro vara överdriven. Enligt en rapport i The New York Times uppskattar forskare vid Stanford University att chatbotar inte har ökat mängden fusk bland elever i skolorna.
I deras undersökning angav cirka 60 % till 70 % av eleverna i 40 amerikanska gymnasier att de hade fuskat med skoluppgifter, en siffra som är ungefär densamma som tidigare år, innan AI hade den popularitet den har idag, enligt forskarna.
Det har varit mycket mediauppmärksamhet kring AI, vilket kan göra det enklare och mer troligt för elever att fuska. Men vi har inte sett detta bekräftat i våra data än så länge. Och vi vet från vår forskning att när elever fuskar är det oftast av skäl som har mycket lite att göra med deras tillgång till teknik.
“Vi pratar med många företag som kommer till oss och vill tilldela oss vad de har velat göra under lång tid,” förklarade Denise Pope, universitetslektor vid Stanford University.
Victor Lee, professor och ledare för ett initiativ vid Stanford University som utforskar användningen av AI i undervisningen, förklarar att denna forskning genomförs anonymt och att elever vanligtvis är ärliga i sina svar. Undersökningarna är noggrant formulerade så att de inte direkt frågar: “Fuskar du?” Istället frågar de om specifika handlingar som klassas som fusk, till exempel om de har kopierat material ord för ord från en uppgift förra månaden eller om de medvetet tittat på någon annans svar under ett prov.
Professorn bedömer att AI inte ökar frekvensen av fusk bland studenter, men noterar att detta kan förändras “i takt med att eleverna blir allt mer bekanta med tekniken”.
Enligt Victor Lee, när eleverna tillfrågades hur ChatGPT skulle användas för skolaktiviteter, svarade många att verktyget skulle vara acceptabelt för “grundläggande syften, som att förklara ett koncept eller generera en idé till en artikel”. De allra flesta sa att de aldrig borde få använda en chatbot för att skriva en hel artikel. “Så den här idén att studenter som aldrig har fuskat förut plötsligt kommer att bli galna och låta AI skriva allt sitt arbete verkar ogrundad”, säger Victor Lee.
Många elever känner inte ens till AI-chatbots
Som rapporterat av The New York Times, visar en undersökning från Pew Research Center att en tredjedel av amerikanska tonåringar sa att de inte hade hört något om OpenAIs chatbot. Ytterligare 44 % sa att de hade hört “lite” om AI och 23 % hade hört “mycket”. På frågan om de någonsin har använt ChatGPT för skolarbete, svarade bara en minoritet på 13 % ja.
“De flesta tonåringar har viss kunskap om ChatGPT, men det är inte majoriteten som fortfarande använder detta i sitt skolarbete”, säger Jeffrey Gottfried, biträdande forskningschef på Pew, till The New York Times.